JDM Management

FAMILIEBEDRIJVEN | DUURZAAM ONDERNEMEN

In veel familiebedrijven gaat de lange termijn gedachte veelal voor op de korte termijn doelen dit vaak in tegenstelling tot de corporate bedrijven. In familiebedrijven gaat het uiteindelijk om het doorgeven van een family legacy die telkens door een nieuwe generatie wordt geladen en waarbij de fakkel wordt doorgegeven. Dit vergt een grote betrokkenheid, wederzijds respect en innovatie van en naar elkaar. In Nederland zijn familiebedrijven goed voor meer dan 350 miljard euro omzet. Zij vormen hiermee de ruggengraat voor de Nederlandse economie.

MARKTDYNAMIEK

Het wordt voor familiebedrijven steeds belangrijker om zich (duurzaam) te ontwikkelen in onze snel veranderende wereld. Je moet als bedrijf blijven anticiperen op de marktdynamiek en niet blijven doen wat je altijd hebt gedaan. Voor een duurzame toekomst moet je vooruit blijven kijken en in beweging blijven.

Dit klint familiebedrijven vaak bekend in de oren, maar om het ook echt te doen is stap twee. De gedachten ‘zo doen we het al jaren, waarom nu anders?’, komt vaak bovendrijven. Echter je moet blijven durven te ondernemen/ vernieuwen. Vaak zie ik het gebeuren dat bedrijven alle plannen wel heel mooi op papier hebben staan, maar het handelen daar nog niet op aansluit. De gewoontes sluipen erin en vaak wordt er nog een stevige stempel gedrukt door de vorige generatie.

Het is de kunst om de geschiedenis en alle bewezen ideeën, plannen, handelingen en visies te omarmen en vanuit die bedrijfswaardes vernieuwend te gaan denken. Zo kan je nooit afdwalen van je koers en werk je aan een levenslang duurzaam bestaansrecht.

DUURZAAM ONDERNEMEN

Ik heb het specifiek over duurzaam ondernemen. Het woord duurzaam splits zich in twee richtingen:

  • Het verder borgen van de geschiedenis van een bedrijf danwel een familie. Zorgen voor de juiste bedrijfsvoering om het levensvatbaar te houden voor de volgende generatie.
  • Het afgelopen decennium is het besef nog meer doorgedrongen dat we zuinig moeten zijn op onze wereld en onze beschikbare grondstoffen. In die gedachte had ik in 2012 een onderneming overgenomen samen met een partner die zich bezighoudt met de herontwikkeling van ons culturele erfgoed. Het gaat hierbij om de economische herontwikkeling van rijks monumentale gebouwen versus het oude gedachte goed van alleen maar technische herontwikkeling.

Bestaande gebouwen transformeren naar nieuwe functies heeft de toekomst. Het is een stuk complexer maar het levert op lange termijn meer resultaat en we beperken de productie van nieuwe bouwstoffen. Als ik deze lijn doortrek dan kom ik steeds meer tot de conclusie dat het goed is dat we vooraf nadenken hoe wij goederen kunnen maken zonder dat wij er als aarde en als bedrijven slechter op worden. Dit vergt veel creativiteit en innovatie. Het is mijn uitdaging om ondernemers hier nog bewuster van te maken en hen daarin te adviseren. Met deze jarenlange ervaring kan ik bedrijven ondersteunen bij het groener en duurzamer maken van de bedrijfsvoering die uiteindelijk veel milieuwinst kan opleveren en daarmee een nieuwe impuls kan geven aan het verder borgen van de geschiedenis van een ‘groener’ bedrijf dan wel familie.

RATIO & EMOTIE

Met mijn marktkennis, inhoudelijke expertise en veranderkracht realiseer ik binnen bedrijven een doorbraak om die nieuwe kansen te pakken en een bedrijf klaar te maken voor de volgende generatie. Daarnaast ondersteun ik ook graag deze overname naar een volgende generatie. Deze generatie krijgt heel veel expertise mee, maar moet soms ook door gevoelige oude muren heen breken.

Ik begrijp als geen ander dat het vaak gaat om een combinatie van ratio & emotie. Door te blijven luisteren, spiegelen, de juiste vragen te stellen en echte aandacht te geven aan de emotie komen de verschillende partijen samen op dezelfde koers vooruit.

Na mijn jarenlange ervaring op verschillende gebieden spreek ik de taal van de familie, het management en de werkvloer. Mijn aanpak bestaat niet uit eindeloos praten over hoe we het gaan doen, maar het maken van concrete plannen om aan de slag te gaan. Hierdoor zetten we samen echt de beweging van succes naar waarde in gang.

Let’s Connect

Geïnspireerd om ook van succes naar waarde te gaan? Op zoek naar het leggen van die waardevolle verbinding? Of wil je graag eens vrijblijvend afspreken om te kijken waar onze connectie ligt?

Neem contact op via:

+31 (0)6 48 43 14 39

jan@jdmmanagement.nl

JDM Management